Cheltuielile IT pentru servicii bancare și de investiții la nivel mondial sunt estimate să însumeze 652,1 miliarde USD în 2023, în creștere cu 8,1% față de 2022, potrivit Gartner. Cheltuielile pentru software vor înregistra cel mai important avans, cu o creștere de 13,5% în 2023.
„Turbulențele economice actuale au schimbat anul acesta contextul investițiilor în tehnologie în serviciile bancare și de investiții”, a declarat Debbie Buckland, Director Analyst la Gartner. „În loc să reducă bugetele IT, organizațiile cheltuiesc mai mult pe tipurile de tehnologii care generează rezultate semnificativ mai mari în afaceri. Cheltuielile pentru software, de exemplu, migrează de la dezvoltarea lor internă în direcția achiziționării de soluții care generează mai rapid valoare”, a adăugat Debbie Buckland.
Investițiile în cloud continuă în ritm susținut
Conform sondajului Gartner 2023 CIO and Technology Executive Survey, directorii IT ai organizațiilor de servicii bancare și de investiții vor cheltui cea mai mare parte a resurselor de finanțare noi sau suplimentare alocate în 2023 pentru securitate cibernetică, date și analitice, tehnologii de integrare și cloud.
Mai mult de jumătate dintre ei intenționează să crească investițiile în cloud, reducând în același timp cheltuielile IT efectuate pentru propriile centre de date. Acest lucru se reflectă prin creșterea mai lentă a cheltuielilor pentru sistemele centrelor de date, de la 13,2% în 2022 la 5,7% în 2023 (vezi tabelul 1). Băncile își diminuează activele corporale și cheltuielile de capital (capex) în favoarea adoptării de servicii și cheltuieli de exploatare (opex), pentru a răspunde așteptărilor în evoluție ale clienților și pieței.
Tabelul 1. Evoluția preconizată la nivel mondial a cheltuielilor IT pentru serviciile bancare și de investiții (milioane USD)
Cheltuieli 2022Creștere 2022 (%)Cheltuieli 2023Creștere 2023 (%)Sisteme de centre de date34.46713,236.4335,7Dispozitive37.961-9,937.149-2,1Servicii interne52.933-2,255.1564,2Servicii IT246.6985,2269.7359,3Software153.26811,2174.01413,5Servicii de telecomunicații77.736-2,979.5992,4Total603.0634,1652.0868,1
Sursa: Gartner (iunie 2023)
„Pentru a face față climatului economic actual, directorii IT ai organizațiilor din domeniul serviciilor bancare și de investiții acordă prioritate obiectivelor mai conservatoare care sprijină o creștere rezistentă și durabilă, cum ar fi o experiență mai bună pentru clienți (CX) și operațiuni mai eficiente”, a declarat Pete Redshaw, VP Analyst la Gartner. „Aceasta este o schimbare față de anii precedenți, când creșterea totală – noi teritorii, noi clienți, noi linii de afaceri – a fost obiectivul principal al directorilor generali din sectorul bancar”, a completat Pete Redshaw.
Serviciile IT rămâne segmentul cu volumul cel mai mare de cheltuieli
Impulsionate de utilizarea sporită a serviciilor de consultanță și a infrastructurii ca serviciu (IaaS), serviciile IT vor reprezenta categoria cu cel mai mare volum de cheltuieli, estimat să ajungă în 2023 la aproape 270 de miliarde USD. Aceasta reprezintă o creștere de 9,3% față de 2022, reflectând rolul din ce în ce mai important pe care furnizorii de servicii IT îl joacă în a sprijini organizațiile bancare și de servicii de investiții să navigheze pe valurile de oportunități și provocări emergente.
„Incertitudinea economică determină organizațiile să descompună contractele pe termen lung în mai multe proiecte mai scurte”, a spus Buckland. „De asemenea, acestea sunt reticente în a semna noi contracte, a se angaja în inițiative pe termen lung sau a angaja noi parteneriate tehnologice, ceea ce duce la o creștere a utilizării serviciilor de consultanță IT”, a subliniat Buckland.
Lipsa de specialiști conduce la creșterea cheltuielilor pentru serviciile interne
Deficitul global de talente afectează și organizațiile bancare și de servicii de investiții, iar cheltuielile pentru serviciile interne vor crește cu 4,2% în 2023 pentru a sprijini costurile crescute de angajare și reținere a talentelor.
„Chiar și după recentele reduceri de personal efectuate de mulți dintre giganții din domeniul tehnologiei, băncile nu mai sunt văzute automat de talentele de top ca fiind destinațiile cele mai dezirabile, care oferă satisfacții sau un mediu stimulativ”, a spus Redshaw. „Este nevoie de mai multe soluții inovatoare, cum ar fi renunțarea la cerințele legate educația universitară și adăugarea de beneficii, cum ar fi recalificarea continuă, echipe hibride, metode agile și parteneriate fintech”, a detaliat Redshaw.